Odota...
Wait...
Korppi-järjestelmän toimintoja Korppi

15.9.1

Kirjaudu sisään järjestelmään!
7.7.2020 13:31

ERIA1040 Yhteiskuntatieteellinen vammaistutkimus ja inklusiivinen kasvatus, 5 op, JY:n avoin yliopisto [kotisivu]

Avoin yliopisto

Kirjaudu sisään ilmoittautuaksesi tai rekisteröidy.

Maksutiedot

Opintomaksu: 75.00 euroa
Maksuerät: 1 tasaerä

Yleisiä tietoja

Kotisivu: https://www.avoin.jyu.fi/fi/opintotarjonta/erityispedagogiikka
Ilmoittautumisaika: 1.8.19 klo 0:00 - 31.7.20 klo 23:59
Opinto-oikeuden voimassaoloaika: 150 vuorokautta ilmoittautumispäivästä
Laajuus: 5 op
Kielet: opetuskielet: suomi; suorituskielet: -
Ilmoittautuneita: 6
Organisaatiot:Avoin yliopisto (AYO), Erityispedagogiikka (avoin yo) (AVOERI)
Opetuksen järjestäjät:JY:n avoin yliopisto
Sisältö:Yhteiskuntatieteellinen vammaistutkimus, intersektionaalisuus, emansipatorinen tutkimus, kriittinen pedagogiikka, inklusiivinen kasvatus
Osaamistavoitteet:

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

  • eritellä yhteiskuntatieteellisen vammaistutkimuksen suuntauksia ja niiden keskeisiä piirteitä
  • selittää erilaisten sosiaalisten kategorioiden ja ryhmäkuuluvuuksien (esim. vammaisuus, sukupuoli, ikä) yhteyksiä yksilön identiteettityölle ja syrjinnän kokemuksille
  • analysoida pedagogisia käytäntöjä inklusiivisen kasvatuksen näkökulmasta
  • soveltaa valtauttavan kasvatuksen periaatteita opetuksessa
Esitiedot:

Aineopintojen ja niihin sisältyvien opintojaksojen edeltävinä opintoina sinulla pitää olla vähintään arvosanalla hyvä (3) tai hyvin tiedoin suoritetut kyseisen oppiaineen perusopinnot. Toimita todistusjäljennös edeltävistä perusopinnoista avoimen yliopiston opintopalveluihin heti ilmoittautumisen jälkeen. Ohjeet esitietojen toimittamiseksi. Mikäli perusopinnot on suoritettu Jyväskylän yliopiston avoimeen yliopistoon, todistusjäljennöstä ei tarvita. Voit aloittaa opinnot vasta, kun edeltävät opinnot on tarkistettu.

Ilmoittautuminen:- Perehdy ennen ilmoittautumista avoimen yliopiston ilmoittautumisohjeisiin ja –ehtoihin https://www.avoin.jyu.fi/ilmoavoin
- Ilmoittautuminen on sitova.
- Ilmoittaudu painamalla tämän sivun yläreunassa olevaa Ilmoittaudu-painiketta.
- Saat ilmoittautumisen perusteella sisällöllisesti ja ajallisesti rajatun opinto-oikeuden.
- Opinnoista peritään opintomaksu. Voit maksaa opintomaksun verkkomaksuna ilmoittautumisen yhteydessä tai valita sähköisen laskun. Lue lisää opintomaksuista https://www.avoin.jyu.fi/opintomaksut
- Opintojaksokohtaista maksua ei peritä, jos sinulla on JY:n avoimen yliopiston opinto-oikeus opintokokonaisuuteen, johon tämä opintojakso sisältyy. Opinto-oikeutesi jaksolle on voimassa yhtä kauan kuin opintokokonaisuuden opinto-oikeus.
Suoritustavat:

Valitse yksi alla olevista suoritustavoista:

Suoritustapa 1: Tentti alla mainittuina avoimen yliopiston yleisinä tenttipäivinä. Katso lv. 2019-2020 yleisten tenttien kellonajat, paikkatiedot ja ilmoittautumisohjeet https://www.avoin.jyu.fi/tenttiminen

  • Syksy 2019: 20.8. ja 12.11.
  • Kevät 2020: 10.3.
  • Kesä 2020: 23.6. (PERUTTU)

Suoritustapa 2: Verkkolukupiiri syksyllä 2019. Tarkempi aikataulu ja ilmoittautuminen verkkolukupiiriin löytyy tämän sivun alaosasta.

- Verkkolukupiirissä on käytössä Moodle-verkko-opiskeluympäristö https://moodle.jyu.fi/
- Moodleen kirjaudutaan Jyväskylän yliopiston tietojärjestelmien käyttäjätunnuksella ja salasanalla. Katso ohjeet tunnuksen käyttöönottoon https://www.avoin.jyu.fi/tunnukset
- HUOM! Jos suoritat tämän opintojakson yksittäisenä jaksona ja valitset suoritustavaksi verkkolukupiirin, älä ilmoittaudu opintojaksolle ennen kuin verkkolukupiiriin ilmoittautuminen alkaa. Näin varmistat, että opinto-oikeutesi on voimassa koko verkkolukupiirin ajan.

Katso opiskeluohjeet oppimateriaali-Kopasta https://www.avoin.jyu.fi/koppa. Oikeutesi päivittyvät Koppaan noin puoli tuntia ilmoittautumisen jälkeen.

Kirjallisuus:

 Yhteiskuntatieteellinen vammaistutkimus:

  • Goodley, D. (2011). Introduction: Global Disability Studies. Teoksessa D. Goodley Disability Studies: An Interdisciplinary Introduction. Sage Publications: California, s. 1-21.
  • Ferguson, P. M. & Nusbaum, E. (2012). Disability Studies: What Is It and What Difference Does It Make? Research & Practice for Persons with Severe Disabilities, Vol. 37, No. 2, 70-80

Yhteiskuntatieteellinen vammaistutkimus ja intersektionaalisuus:

  • Karkulehto, S., Saresma, T., Harjunen, H. & Kantola, J. (2012). Intersektionaalisuus metodologiana ja performatiivisen intersektionaalisuuden haaste. Naistutkimus 4, 17-28.
  • Connor, D. J. (2006) Michael's Story: “I get into so much trouble just by walking”: Narrative Knowing and Life at the Intersections of Learning Disability, Race, and Class. Equity & Excellence in Education, 39:2, 154-165, DOI: 10.1080/10665680500533942

Yhteiskuntatieteellinen vammaistutkimus, erityispedagogiikka ja inklusiivinen kasvatus:

  • Kuo, (2014). Understanding the Philosophical Foundations of Disabilities to Maximize the Potential of Response to Intervention. Educational Philosophy and Theory, DOI: 10.1080/00131857.2014.905763
  • Runswick-Cole, K. & Hodge, N. (2009). Needs or rights? A challenge to the discourse of special education. British Journal of Special Education, Volume 36 · Number 4.
  • Baglieri, S., Valle, J. W., Connor, D. J. & Gallagher, D. J. (2011). Disability Studies in Education: The Need for a Plurality of Perspectives on Disability. Remedial and Special Education, 32(4) 267–278. DOI: 10.1177/0741932510362200
  • Miles, S. & Singal, N. (2010) The Education for All and inclusive education debate: conflict, contradiction or opportunity? International Journal of Inclusive Education, 14:1, 1-15. http://dx.doi.org/10.1080/13603110802265125
  • Kauffman, J. M., Anastasiou, D. & Maag, J. W. (2016): Special Education at the Crossroad: An Identity Crisis and the Need for a Scientific Reconstruction, Exceptionality, DOI:10.1080/09362835.2016.1238380
Arviointi:
Arvosteluasteikko

0-5

Arviointiperusteet

Arviointiperusteet voivat vaihdella suoritustavoittain ja ne tarkennetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.

Arvosanakohtaiset arviointikriteerit

Arvosanakohtaiset arviointikriteerit esitetään oppiaineen Koppa-sivuilla.

Vertailu

Korpissa on valittavana 3 vastaavaa kurssia. Voit vertailla kursseja keskenään.

[Tiivistä opetusryhmien aika- ja paikkatiedot]

Luento [ryhmien tarkat tiedot ja ilmoittautuminen]

Verkkolukupiiri / syksy 2019 [ryhmätiedot ja ilmoittautuminen]; ilmoittautuneita 1, minimi 10, maksimi 15
ilm.aika: 1.8.2019 00:00 - 26.8.2019 23:59
 PaikkaViikkoPäiväPvmKloOhjaajaLisätietojaURITapahtuman tiedot
1-36ma2.9.201917:00-19:00KokkoVerkkolukupiiri alkaa.Tapahtuman tiedot
2-38ma16.9.201917:00-19:00KokkoVerkkotapaaminen.Tapahtuman tiedot
3-40ma30.9.201917:00-19:00KokkoVerkkotapaaminen.Tapahtuman tiedot
4-43ma21.10.201917:00-19:00KokkoVerkkotapaaminen.Tapahtuman tiedot
5-45ma4.11.201917:00-19:00KokkoVerkkolukupiiri päättyy.Tapahtuman tiedot