Odota...
Wait...
Korppi-järjestelmän toimintoja Korppi

16.6

Kirjaudu sisään järjestelmään!
10.5.2024 03:07

KTKP022 Kasvatus, yhteiskunta ja muutos, osa 2, 2 op, oppimistehtävä, Avoimen yo:n yhteistyöoppilaitokset

Avoin yliopisto

Tiedotus:
Kurssin ilmoittautumisaika päättyi 31.12.23 klo 23:59.

Yleisiä tietoja

Alkaa - päättyy: 1.8.23 - 31.7.24
Ilmoittautumisaika: 1.8.23 klo 0:00 - 31.12.23 klo 23:59
Opinto-oikeuden voimassaoloaika: 1.8.23 - 31.7.24
Laajuus: 2 op
Ilmoittautuneita: 186
Organisaatiot:Avoin yliopisto (AYO), Kasvatustiede (avoin yo) (AVOKAS)
Opetuksen järjestäjät:Alkio-opisto, Ammattiopisto Gradia, Etelä-Karjalan kesäyliopisto, Etelä-Pohjanmaan kesäyliopisto, Etelä-Pohjanmaan opisto, Jämsän työväenopisto, Lahden kansanopisto, Mikkelin kesäyliopisto, STEP-koulutus, Tampereen kesäyliopisto, Työväen akatemia, Vaasan kesäyliopisto, Vuolle-opisto
Ajankohtaista:

HUOM! Nämä opinnot järjestetään avoimen yliopiston yhteistyöoppilaitoksessa. Ota yhteyttä ensin yhteistyöoppilaitokseen ja ilmoittaudu opintoihin vasta saatuasi sieltä ilmoittautumisohjeet.

Sisältö:
  • kasvatus- ja koulutusinstituutiot ja -järjestelmät ja niiden muutos 
  • kasvatuksen ja koulutuksen suhde valtarakenteisiin, kulttuureihin ja ideologioihin 
  • kasvatuskäytänteet ja lapsuudessa, nuoruudessa, perheessä sekä työelämässä tapahtuneet kulttuuriset muutokset 
  • keskeisiä käsitteitä: yhteiskunnallinen oikeudenmukaisuus, yhdenvertaisuus, tasa-arvo, inkluusio, osallisuus, moninaisuus, toiseus, eriarvoistuminen, sukupuolistunut väkivalta
Osaamistavoitteet:

Opintojakson suoritettuaan opiskelija   

  • hahmottaa, miten kasvatus ilmenee yhtäältä yhteiskunnallisten rakenteiden ja käytänteiden osana ja toisaalta niitä muuttavana voimana 
  • osaa tarkastella kasvatuksen ja koulutuksen ilmiöitä yhteiskunnallisesta ja kulttuurisesta näkökulmasta hyödyntäen kasvatussosiologian käsitteitä  
  • osaa eritellä kasvatuskäytänteiden ja lapsuudessa, nuoruudessa ja aikuisuudessa tapahtuneiden kulttuuristen muutosten yhteyksiä
Ilmoittautuminen:
  • Ota yhteyttä opinnot järjestävään yhteistyöoppilaitokseen ennen ilmoittautumista. Saat sieltä ohjeet ilmoittautumiseen ja tietoa opintojen suorittamisesta.
  • Perehdy myös avoimen yliopiston ilmoittautumisohjeisiin.  
  • Saat ilmoittautumisen perusteella sisällöllisesti ja ajallisesti rajatun suoritusoikeuden.
Suoritustavat:

Oppimistehtävä on kirjallinen työ, jonka teet itsenäisesti tai parin kanssa tehtävänannon ja opintojakson lähdeaineiston perusteella. Pääset yhdistämään omia havaintojasi ja kokemuksiasi jakson lähdeaineistoon ja soveltamaan tutkimustietoa käytäntöön. Oppimistehtävässä valitaan tarkasteltavaksi yksi kasvatustieteen yhteiskunnallisista teemoista. Saat oppimistehtävävastauksestasi opettajalta henkilökohtaisen palautteen, jonka pohjalta voit kehittyä kirjoittajana ja opiskelijana.

 

Katso opiskeluohjeet Moodlesta https://moodle.jyu.fi/

 

Moodleen kirjaudutaan Jyväskylän yliopiston tietojärjestelmien käyttäjätunnuksella ja salasanalla, jotka saat käyttöösi ilmoittautuessasi opintoihin. Lisätietoa käyttäjätunnuksesta https://r.jyu.fi/EVH

Kirjallisuus:
  • Alanen, L. & Karila, K. (toim.). (2009). Lapsuus, lapsuuden instituutiot ja lasten toiminta. Vastapaino. (Saatavilla myös e- kirjana.)
  • Autio, T., Hakala, L. & Kujala, T. (toim.). (2019). Siirtymiä ja ajan merkkejä koulutuksessa. Opetussuunnitelmatutkimuksen näkökulmia. Tampere University Press. (Saatavilla myös e- kirjana.)
  •  Eerola, P. & Pirskanen, H. (toim.). (2018). Perhe ja tunteet. Gaudeamus. (Saatavilla myös e- kirjana.)
  •  Golombok, S. (2015). Modern Families: Parents and Children in New Family Forms. Cambridge University Press. (Saatavilla myös e- kirjana.)
  • Husso, M. & Heiskala, R. (toim.). (2016). Sukupuolikysymys. Gaudeamus. (Saatavilla myös e- kirjana.)
  • Kiilakoski, T., Tomperi, T. & Vuorikoski, M. (toim.). (2005 tai uudemmat). Kenen kasvatus? Kriittinen pedagogiikka ja toisinkasvatuksen mahdollisuus. Vastapaino. Sivut 1-308 ja 335–357. (Saatavilla myös e- kirjana.)
  • Raiker, A. & Rautiainen, M. (toim.). (2017). Educating for Democracy in England and Finland: Principles and Culture. Routledge.
  • Silvennoinen, H. & Pihlaja, P. (toim.). (2012). Rajankäyntejä. Tutkimuksia normaaliuden, erilaisuuden ja poikkeavuuden tulkinnoista ja määrittelyistä. Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan julkaisuja A 214.
  • Suoranta, J., Kauppila, J., Rekola, H., Salo, P. & Vanhalakka-Ruoho, M. (2008). Aikuiskasvatuksen risteysasemalla. Johdatus aikuiskasvatukseen. (2. korjattu ja uudistettu painos). Joensuun yliopiston täydennyskoulutuskeskuksen julkaisuja. Sarja B, Oppimateriaalia n:o 25. TAI Suoranta, J., Kauppila, J., Rekola, H., Salo, P. & Vanhalakka-Ruoho, M. (2012). Aikuiskasvatuksen risteysasemalla. Johdatus aikuiskasvatukseen. Itä-Suomen yliopisto, Koulutus- ja kehittämispalvelu Aducate.

Vertailu

Korpissa on valittavana 3 vastaavaa kurssia. Voit vertailla kursseja keskenään.