Odota...
Wait...
Korppi-järjestelmän toimintoja Korppi

16.6

Kirjaudu sisään järjestelmään!
10.5.2024 23:45

KTKP040 Tieteellinen tieto ja ajattelu, 5 op, oppimistehtävä, Avoimen yo:n yhteistyöoppilaitokset

Avoin yliopisto

Tiedotus:
Kurssin ilmoittautumisaika päättyi 31.12.23 klo 23:59.

Yleisiä tietoja

Alkaa - päättyy: 1.8.23 - 31.7.24
Ilmoittautumisaika: 1.8.23 klo 0:00 - 31.12.23 klo 23:59
Opinto-oikeuden voimassaoloaika: 1.8.23 - 31.7.24
Laajuus: 5 op
Kielet: opetuskielet: suomi; suorituskielet: -
Ilmoittautuneita: 177
Organisaatiot:Avoin yliopisto (AYO), Kasvatustiede (avoin yo) (AVOKAS)
Opetuksen järjestäjät:Alkio-opisto, Ammattiopisto Gradia, Etelä-Karjalan kesäyliopisto, Etelä-Pohjanmaan kesäyliopisto, Etelä-Pohjanmaan opisto, Jämsän työväenopisto, Lahden kansanopisto, Mikkelin kesäyliopisto, STEP-koulutus, Tampereen kesäyliopisto, Työväen akatemia, Vaasan kesäyliopisto, Vuolle-opisto
Ajankohtaista:

HUOM! Nämä opinnot järjestetään avoimen yliopiston yhteistyöoppilaitoksessa. Ota yhteyttä ensin yhteistyöoppilaitokseen ja ilmoittaudu opintoihin vasta saatuasi sieltä ilmoittautumisohjeet.

Sisältö:
  • arkiajattelun, tieteellisen ajattelun ja argumentaation tunnuspiirteitä 
  • tutkimuksellinen lukutaito 
  • kasvatustieteellisen tutkimuksen lähestymistavat ja aineistonkeruumenetelmät
  • tutkimusetiikan perusteet, erityisesti hyvä tieteellinen käytäntö 
Osaamistavoitteet:

Opintojakson suoritettuaan opiskelija  

  • tunnistaa arkiajattelun ja tieteellisen ajattelun perusteita ja eroja
  • osaa arvioida tietoa ja todellisuutta koskevia uskomuksia kriittisesti
  • tunnistaa argumentoinnin periaatteet ja soveltaa niitä kasvatusalan tutkimusten analyyttiseen tarkasteluun
  • tunnistaa kasvatustieteellisen tutkimuksen lähestymistapoja ja erilaisia aineistonkeruumenetelmiä
  • osaa rakentaa omaa asiantuntijatietoaan erilaisissa oppimisympäristöissä, digitaalisissa ja kasvokkaisissa kohtaamisissa
  • osaa rakentaa kasvatusalan tutkivaa asiantuntijuutta tutkittuun tietoon perustuen
Ilmoittautuminen:
  • Ota yhteyttä opinnot järjestävään yhteistyöoppilaitokseen ennen ilmoittautumista. Saat sieltä ohjeet ilmoittautumiseen ja tietoa opintojen suorittamisesta.
  • Perehdy myös avoimen yliopiston ilmoittautumisohjeisiin https://bit.ly/ilmoittautumisohjeet_ytol
  • Saat ilmoittautumisen perusteella sisällöllisesti ja ajallisesti rajatun suoritusoikeuden.
Suoritustavat:

Oppimistehtävä suoritetaan ryhmäsuorituksena lähiryhmässä. Ryhmä valmistelee tehtävän yhdessä ja suorittaa sen ryhmässä työskennellen ja keskustellen.

 

Katso opiskeluohjeet Moodlesta https://moodle.jyu.fi/

 

Moodleen kirjaudutaan Jyväskylän yliopiston tietojärjestelmien käyttäjätunnuksella ja salasanalla, jotka saat käyttöösi ilmoittautuessasi opintoihin. Lisätietoa käyttäjätunnuksesta https://r.jyu.fi/EVH

Kirjallisuus:
  • Hurtig, J., Laitinen, M. & Uljas-Rautio, K. (toim.). (2010). Ajattele itse! Tutkimuksellisen lukutaidon perusteet. PS-kustannus. (Saatavilla myös e-kirjana.)
  • Kakkuri-Knuuttila, M-L. & Heinlahti, K. (2006 tai uudemmat). Mitä on tutkimus? Argumentaatio ja tieteenfilosofia. Gaudeamus. (Saatavilla myös e-kirjana.) 
  • Koivula, M. & Mustola, M. (2017). Varhaiskasvatuksen digiloikka ja muuttuva sukupolvijärjestys? Jännitteitä lastentarhanopettajien ja lasten kohtaamisissa digitaalisen teknologian äärellä. Kasvatus ja aika 11 (3), 37–50. (Saatavilla e-aineistona Moodlessa.)
  • Ronkainen, S., Pehkonen, L., Lindblom-Ylänne, S. & Paavilainen, E. (2011 tai uudemmat). Tutkimuksen voimasanat. WSOYPro/Sanoma Pro. 
  • Silvennoinen, H., Kalalahti, M. & Varjo, J. (toim.). (2016). Koulutuksen tasa-arvon muuttuvat merkitykset. Kasvatussosiologian vuosikirja 1. Kasvatusalan tutkimuksia No. 73. Suomen kasvatustieteellinen seura. Valitaan yksi määrällistä ja/tai yksi laadullista lähestymistapaa käyttävä artikkeli. (Saatavilla myös e-kirjana.)
  • Englanninkielinen tieteellinen artikkeli. (Saatavilla e-aineistona Moodlessa.)

Vertailu

Korpissa on valittavana 3 vastaavaa kurssia. Voit vertailla kursseja keskenään.