Odota...
Wait...
Korppi-järjestelmän toimintoja Korppi

16.6

Kirjaudu sisään järjestelmään!
10.5.2024 00:44

KIKA4001 Luova elämäkerrallinen kirjoittaminen, 5 op, oppimistehtävä, Avoimen yo:n yhteistyöoppilaitokset

Kirjoittaminen (avoin yo)

Tiedotus:
Kurssin ilmoittautumisaika päättyi 31.12.23 klo 23:59.

Yleisiä tietoja

Alkaa - päättyy: 1.8.23 - 31.7.24
Ilmoittautumisaika: 1.8.23 klo 0:00 - 31.12.23 klo 23:59
Opinto-oikeuden voimassaoloaika: 1.8.23 - 31.7.24
Laajuus: 5 op
Ilmoittautuneita: 8
Organisaatiot:Kirjoittaminen (avoin yo) (AVOKIK)
Opetuksen järjestäjät:Hämeen kesäyliopisto, Työväen akatemia
Ajankohtaista:

HUOM! Nämä opinnot järjestetään avoimen yliopiston yhteistyöoppilaitoksessa. Ota yhteyttä ensin yhteistyöoppilaitokseen ja ilmoittaudu opintoihin vasta saatuasi sieltä ilmoittautumisohjeet.

Sisältö:

Elämäkerrallinen tai omaelämäkerrallinen kirjoittaminen ja tiedonhankinnan keinot. Muistamisen subjektiivisuus, omaelämäkerrallinen sopimus ja etäännyttäminen fiktioksi. Elämäkerrallisen kirjoittamisen etiikka.

Osaamistavoitteet:

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

  • hahmottaa tarinallisen ja fragmentaarisen elämäkerronnan eroja
  • löytää ja käyttää elämästä kirjoittamisen materiaalia
  • etäännyttää kokemaansa fiktion keinoin
  • tunnistaa elämäkerralliseen kirjoittamiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä hankkia tietoa kirjoittamisen pohjaksi.
Esitiedot:

Kirjoittamisen perusopinnot. 

Ilmoittautuminen:
  • Ota yhteyttä opinnot järjestävään yhteistyöoppilaitokseen ennen ilmoittautumista. Saat sieltä ohjeet ilmoittautumiseen ja tietoa opintojen suorittamisesta.
  • Perehdy myös avoimen yliopiston ilmoittautumisohjeisiin.
  • Saat ilmoittautumisen perusteella sisällöllisesti ja ajallisesti rajatun suoritusoikeuden.
Suoritustavat:

Tämä jakso auttaa sinut alkuun kirjoittamisen aineopinnoissa. Teet henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman ja saat käsityksen siitä, millaista aineopintojen opiskelu on.

Jaksolla kokeillaan uudenlaisia tapoja kirjoittaa elämäkerrallista tekstiä. Voit keskittyä omaelämäkerralliseen kirjoittamiseen tai kirjoittaa toisesta henkilöstä. Samalla pohditaan muun muassa muistin ominaisuuksia ja vaikutuksia kirjoittamiseen. Lisäksi kerrataan perusopinnoista tuttuja palautteen antamisen ja vastaanottamisen periaatteita sekä syvennytään teoreettiseen ajattelun kautta esimerkiksi elämäkerrallisen kirjoittamisen eettisiin kysymyksiin. Millainen ihminen menestyy tarinayhteiskunnassa?

Vertaispalautteen lisäksi saat kurssin aikana opettajan ohjausta sekä opettajan kirjallisen palautteen välitehtävästä ja lopputehtävistä

 

Katso opiskeluohjeet Moodlesta https://moodle.jyu.fi/

 

Moodleen kirjaudutaan Jyväskylän yliopiston tietojärjestelmien käyttäjätunnuksella ja salasanalla, jotka saat käyttöösi ilmoittautuessasi opintoihin. Lisätietoa käyttäjätunnuksesta https://r.jyu.fi/EVH

Kirjallisuus:
  • Aaltonen, T., Henriksson, L., Tiilikka, T., Valokivi, H. & Zechner, M. 2019. Maisema omaelämäkertakirjoitusten kerronnallisena resurssina. Sosiologia, 56 (3), 266-281.*
  • Eakin, P. J. 2014. Fictions in Autobiography: Studies in the Art of Self-Invention. Princeton: Princeton University Press.*
  • El Refaie, E. 2012. Autobiographical comics: Life writing in pictures. Jackson: University Press of Mississippi.*
  • Henkel, Linda, A. 2013. Point-and-Shoot Memories: The Influence of Taking Photos on Memory for a Museum Tour. Psychological Science 2014, Vol. 25(2) 396–402.*
  • Loftus, G. R. & Loftus, E. F. 2019. Human memory: The processing of information (1st.). New York: Psychology Press.*
  • Meretoja, H. 2019. Metanarratiivisuus ja kerronnallinen toimijuus. AVAIN - Kirjallisuudentutkimuksen Aikakauslehti, 16(2), 58–77. https://doi.org/10.30665/av.80161.*
  • Miettunen, K.-M., 2014. Muistelu historiankirjoituksen haasteena ja mahdollisuutena. Teoksessa J. Hakkarainen, M. Harkimo & J. Virta (toim.) Muisti. Acta Philosophica Tamperensia (6). Tampere University Press, 171–177.*
  • Strawson, G. 2016. En ole kertomus (suom. J. Mikkonen). Niin & Näin. Filosofinen aikakausilehti 90 (3), 23–27.*
  • Tapionkoski, S. 2018. Miten kirjoittaa mahdollisista minuuksista? Fanifiktio spekulatiivisena omaelämäkerrallisena kirjoittamisena. Teoksessa A. Mäntynen ym. (toim.) Kirjoittamisen Käänteitä. Helsinki: Äidinkielen opettajain liitto, 85–105.*
  • Tepora, T. 2017. Toisen maailmansodan muistokulttuuri. Kommunikatiivisesta muistamisesta kulttuuriseen muistiin. Teoksessa Teemu Tallberg, Anni Ojajärvi ja Tiia Laukkanen (toim.): Puolustuslinjalla. Yhteiskuntatieteellistä ja historiallista tutkimusta maanpuolustuksesta ja asevelvollisuudesta. Nuorisotutkimusverkosto / Nuorisotutkimusseura.*
  • Vihreälehto, I. 2016. Tuntematon sotavanki. Tarina venäläisen isoisäni etsinnästä. Jyväskylä: Ateena.
  • Östman, S. 2017. ”Millasen päivityksen tästä sais”? Elämäjulkaisijuuden kulttuurinen omaksuminen. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Väitöskirja.*

Lisäksi opettajan antama muu materiaali.*

(*Saatavilla sähköisesti.)

Vertailu

Korpissa on valittavana 2 vastaavaa kurssia. Voit vertailla kursseja keskenään.