Odota...
Wait...
Korppi-järjestelmän toimintoja Korppi

16.7

Kirjaudu sisään järjestelmään!
21.5.2024 03:12

ERIP104 Yksilöllisyys oppimisessa ja osallistumisessa, 5 op, oppimistehtävä, Avoimen yo:n yhteistyöoppilaitokset

Avoin yliopisto

Tiedotus:
Kurssin ilmoittautumisaika päättyi 31.12.23 klo 23:59.

Yleisiä tietoja

Alkaa - päättyy: 1.8.23 - 31.7.24
Ilmoittautumisaika: 1.8.23 klo 0:00 - 31.12.23 klo 23:59
Opinto-oikeuden voimassaoloaika: 1.8.23 - 31.7.24
Laajuus: 5 op
Ilmoittautuneita: 88
Organisaatiot:Avoin yliopisto (AYO), Erityispedagogiikka (avoin yo) (AVOERI)
Opetuksen järjestäjät:Alkio-opisto, Etelä-Pohjanmaan opisto, Hämeen kesäyliopisto, Kouvolan kansalaisopisto, Lahden kansanopisto, Tampereen kesäyliopisto, Työväen akatemia, Vaasan kesäyliopisto
Ajankohtaista:

HUOM! Nämä opinnot järjestetään avoimen yliopiston yhteistyöoppilaitoksessa. Ota yhteyttä ensin yhteistyöoppilaitokseen ja ilmoittaudu opintoihin vasta saatuasi sieltä ilmoittautumisohjeet.

Tämä opintojakson suoritustapa kuuluu erityispedagogiikan perusopintokokonaisuuteen (25 op).

Sisältö:

Erilaiset oppimisen, osallisuuden ja käyttäytymisen haasteet (mm. luki, matematiikka, tarkkaavuus, autismikirjo). Tuen tarpeiden arviointi ja tukikeinot yksilöllisen osallisuuden ja oppimisen mahdollistajina.

Osaamistavoitteet:

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • tuntee erityyppisten oppimisen vaikeuksien keskeiset piirteet ja niiden syytaustat
  • ymmärtää erityisvaikeuksien luonteen osana taitojen, oppimisedellytysten ja osallisuuden yksilöllistä vaihtelua
  • tuntee erilaisia arvioinnin tavoitteita ja arviointitapoja sekä niihin pohjautuvia tukikeinoja oppimisessa ja osallisuudessa
Ilmoittautuminen:
  • Ota yhteyttä opinnot järjestävään yhteistyöoppilaitokseen ennen ilmoittautumista. Saat sieltä ohjeet ilmoittautumiseen ja tietoa opintojen suorittamisesta.
  • Perehdy myös avoimen yliopiston ilmoittautumisohjeisiin https://bit.ly/ilmoittautumisohjeet_ytol
  • Saat ilmoittautumisen perusteella sisällöllisesti ja ajallisesti rajatun suoritusoikeuden.
Suoritustavat:

Ensisijainen suoritustapa on oppimistehtävä (5 op). Oppimistehtävässä teet Moodlessa oppimateriaalin pohjalta kolme osatehtävää: (1) väittämät, joissa kirjoitat lyhyitä esseetyyppisiä vastaustekstejä lähdeviitteineen, (2) essee (myös paritehtävä-mahdollisuus) ja (3) loppukeskustelu ja kommentointi sekä itsearvioinnit. Voit aikatauluttaa opiskeluasi suoritusoikeusajan sisällä palautuspäivämäärät huomioiden. Yksi osatehtävä (keskustelunaloite tehtävään 3) tulee tehdä viimeistään 24.7. Oppimistehtävä arvioidaan, kun kaikki osatehtävät ja itsearvioinnit on palautettu. Oppimistehtävän sijasta on mahdollista suorittaa opintojakso verkkotenttinä (5 op), ellei esim. oppimistehtävää ole hyväksytty. Lisätietoa Moodlessa. Verkkotentin ajankohdat ovat 11.6.24 klo 16:30-22:30 ja 25.7.24 klo 16:30-22:30.

Katso opiskeluohjeet Moodlesta: https://moodle.jyu.fi/

Moodleen kirjaudutaan Jyväskylän yliopiston tietojärjestelmien käyttäjätunnuksella ja salasanalla, jotka saat käyttöösi ilmoittautuessasi opintoihin. Lisätietoa käyttäjätunnuksesta: https://bit.ly/kayttajatunnus_jyu

Kirjallisuus:
  1. ADHD (aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö). Käypä hoito -suositus. (2019). Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin, Suomen Lastenneurologinen yhdistys ry:n, Suomen Nuorisopsykiatrisen yhdistyksen ja Suomen Lastenpsykiatriyhdistyksen asettama työryhmä. Suomalainen Lääkäriseura Duodecim. Saatavilla https://www.kaypahoito.fi/hoi50061 
  2. Ahonen, T., Aro, M., Aro, T., Lerkkanen, M.-K., & Siiskonen, T.  (2019). Kehityksen yksilöllisyyden ymmärtäminen ja oppimisvaikeudet. Teoksessa T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen (toim.), Oppimisen vaikeudet (s. 22–39). Niilo Mäki Instituutti.
  3. Ahonen, T., Kere, J., & Parviainen, T. (2019). Oppimisvaikeuksien perinnöllinen ja neurokognitiivinen tausta. Teoksessa T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen (toim.), Oppimisen vaikeudet (s.102–127). Niilo Mäki Instituutti.
  4. Aro, M. (2018). Lukivaikeudet. Tallenne. LUKILOKI.
  5. Aro, T., Ahonniska-Assa, J., Aro, M., & Ahonen, T. (2019).  Oppimisen vaikeuksien tunnistaminen ja arviointi. Teoksessa T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen (toim.), Oppimisen vaikeudet (s. 40–64). Niilo Mäki Instituutti.
  6. Berggren, K., & Hämäläinen. J. (toim.). (2018). ADHD-käsikirja. PS-kustannus. Luvut: Berggren, K., & Hämäläinen, J. Esipuhe; Puustjärvi, A., Voutilainen, A., & Pihlakoski, L. Mitä on ADHD?; Berggren, K. Lapsen itsesäätelykyky ja ADHD; Närhi, V. ADHD-oireinen lapsi koulussa.
  7. Mononen, R., Aunio, P., Väisänen, E., Korhonen, J., & Tapola, A. (2017). Matemaattiset oppimisvaikeudet. PS-kustannus. - Luku 2 Matemaattiset oppimisvaikeudet ja luku 4 Matemaattisten taitojen kehityksen ja oppimisen arviointi. TAI Koponen, T. Salminen, J., & Sorvo, R. (2019). Matematiikan perustaitojen oppimisvaikeudet. Teoksessa T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen (toim.), Oppimisen vaikeudet (s. 324–349). Niilo Mäki Instituutti. 
  8. Niilo Mäki Instituutti. (2017). LukiMat. (Lukeminen, Matematiikka, Oppimisen arviointi). Saatavilla http://www.lukimat.fi/etusivu
  9. Nurmi, P., & Tarvonen, S. (2018). Lapsi, jolla on näkövamma. Teoksessa P. Pihlaja & R. Viitala (toim.), Varhaiserityiskasvatus (s. 321–336). PS-kustannus.
  10. Seppälä, H. (2017). Erilaiset eväät. Kirja kehitysvammaisuudesta. Kehitysvammaliitto.
  11. Siiskonen, T., Ahonen, T., & Määttä, S. (2019). Kielenkehityksen vaikeudet. Teoksessa T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen (toim.), Oppimisen vaikeudet (s. 224–250). Niilo Mäki Instituutti. TAI Kehityksellinen kielihäiriö (kielellinen erityisvaikeus, lapset ja nuoret). Käypä hoito -suositus. (2019). Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin, Suomen Foniatrit ry:n ja Suomen Lastenneurologisen yhdistyksen asettama työryhmä. Suomalainen Lääkäriseura Duodecim. Saatavilla https://www.kaypahoito.fi/hoi50085
  12. Socada, L. (2020). Autismikirjon häiriöt. Lääkärikirja Duodecim.
  13. Sume, H. (2018). Lapsi, jolla on kuulovamma. Teoksessa P. Pihlaja & R. Viitala (toim.), Varhaiserityiskasvatus (s. 305–319). PS-kustannus.
  14. Viholainen, H., & Asunta, P. (2018). Motorisen oppimisen vaikeudet lapsen arjessa. Teoksessa P. Pihlaja & R. Viitala (toim.), Varhaiserityiskasvatus (s. 241–254). PS-kustannus.
  15. YLE. (2013). Kun oppiminen ei suju. Saatavilla https://areena.yle.fi/1-1992758

HUOM. Oppimisen vaikeudet-, Varhaiserityiskasvatus- ja Matemaattiset oppimisvaikeudet -teokset ovat saatavilla myös E-kirjoina ja niistä voi käyttää myös uudempia painoksia.