Filosofian maisteri
Organisaatio: | Venäjän kieli ja kulttuuri (KLS) |
---|---|
Vuosi: | 2009-2011 |
Tila: | Aktiiviset |
Lisätietoja: | |
Sisältö: | |
Tavoitteet: | |
Opintopisteiden vähimmäismäärä: |
120 |
Tutkinnon taso: | Maisteri |
Tutkintonimike: | Filosofian maisterin tutkinto |
[ Näytä opintojaksot ]
[Loppuun]
Tutkintorakenteen osat
-
! Filosofian maisteri, 120 op
-
! Venäjän kielen ja kulttuurin syventävät opinnot, 80 op
-
! Valitun suuntautumisvaihtoehdon mukaiset opinnot, 15 op
- Syventävissä opinnoissa suuntautumisvaihtoehdon mukaisia opintoja suoritetaan lisää (15 op).
-
Kielen oppiminen ja opettaminen (A), 15 op
-
Kielenoppiminen ja opettaminen -suuntautumisvaihtoehto on tarkoitettu erityisesti opettajankoulutukseen suoravalinnan kautta valituille ja muille aineen-opettajan pätevyyttä tavoitteleville opiskelijoille, mutta myös muille aihepiiristä kiinnostuneille, esimerkiksi tutkijan uralle aikoville opiskelijoille. Suuntautumis-vaihtoehdon opintoja tukevat pedagogiset opinnot.
Suuntautumisvaihtoehdon opinnot käsittelevät oppimista ja opettamista nimenomaan kielentutkimuksen näkökulmasta ja antavat valmiuksia kieliasiantuntijuuteen erilaisissa oppimisen ja opettamisen konteksteissa. Opinnoissa tarkastellaan kieltä oppimisen kohteena, mutta myös oppimisen ja opettamisen välineenä. Opintojen tavoitteena on perehdyttää alan teorioihin ja tutkimukseen, mutta samalla antaa käytännönläheistä ja omakohtaisesti sovellettavaa tietoa omaan opiskeluprosessiin ja/tai tuleviin opetus- ja koulutustehtäviin. Opinnoissa tuodaan esiin sekä yksilöllistä että yhteiskunnallista näkökulmaa oppimisen ja opettamisen kysymyksiin.
Opinnot antavat valmiuksia kielenopettajan käytännön työhön, mm. opetuksen suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin. Tutkijan taitoja kehitetään erityisesti projektityöskentelyssä ja pro gradu -seminaarissa.
-
Kielenoppiminen ja opettaminen -suuntautumisvaihtoehto on tarkoitettu erityisesti opettajankoulutukseen suoravalinnan kautta valituille ja muille aineen-opettajan pätevyyttä tavoitteleville opiskelijoille, mutta myös muille aihepiiristä kiinnostuneille, esimerkiksi tutkijan uralle aikoville opiskelijoille. Suuntautumis-vaihtoehdon opintoja tukevat pedagogiset opinnot.
-
Kielenkäyttö ja diskurssi (B), 15 op
-
Diskurssintutkimuksen syventävien opintojen tavoitteena on saavuttaa valmiudet syventää, soveltaa ja arvioida diskurssintutkimuksen käsitteitä ja teorioita opetuksessa ja tutkimuksessa.
Syventävät opinnot suoritettuaan opiskelijalla on valmiudet tieteellisen tiedon ja tieteellisten menetelmien itsenäiseen soveltamiseen diskurssintutkimuksen alalla. Syventävät opinnot hän osaa myös hyödyntää työelämässä diskurssintutkimuksen asiantuntijuutta sekä omaa valmiudet tieteelliseen jatkokoulutukseen.
Syventävät opinnot suoritettuaan opiskelija:
tietää diskurssintutkimuksen keskeiset suuntaukset, käsitteet ja lähteet
osaa arvioida näiden soveltuvuutta, vahvuuksia ja heikkouksia kielenkäytön tutkimisen ja opettamisen kannalta
hallitsee ja osaa soveltaa perustellusti valikoituja suuntauksia, viitekehyksiä tai käsitteitä omassa kielenkäytön ja yhteiskunnan väliseen suhteeseen liittyvässä tutkimus- ja opetustyössä
pystyy tekemään itsenäisen tutkielman soveltaen valittuja alan keskeisiä teorioita ja viitekehyksiä ja osaa noudattaa tieteellisen tutkimusprosessin ja raportoinnin käytänteitä.
-
Diskurssintutkimuksen syventävien opintojen tavoitteena on saavuttaa valmiudet syventää, soveltaa ja arvioida diskurssintutkimuksen käsitteitä ja teorioita opetuksessa ja tutkimuksessa.
-
Kieli ja kulttuuri (C), 15 op
-
Kieli ja kulttuuri -suuntautumisvaihtoehdon opinnot antavat tietoa ja valmiuksia opiskelijoille, jotka ovat kiinnostuneita kielestä kulttuurisena ilmiönä ja toimin-tana. Tausta-ajatuksena on näkemys kielestä ja kulttuurista yhteenkietoutuvina ilmiöinä. Kielen ja kulttuurin kysymysten hallinta on keskeinen osa kieliasian-tuntijoiden ja kielenopettajien yleissivistystä ja ammatillista osaamista. Kielen-opetukseen kuuluu kielitaidon lisäksi myös kulttuuritiedon, kulttuurienvälisen tietoisuuden ja kulttuuristen kielikäytänteiden oppiminen.
Keskeisenä tavoitteena kieli- ja kulttuuriopinnoissa on antaa opiskelijoille tutkimustietoon pohjautuvia teoreettisia ja analyyttisiä valmiuksia tarkastella kriittisesti ja reflektiivisesti erilaisia kielen ja kulttuurin ilmiöitä.
Sisällöllisesti opinnoissa korostuu kielen, kulttuuristen ja kulttuurinvälisten ilmiöiden tarkastelu moni- ja poikkitieteisessä viitekehyksessä sekä historiallisesta että nykyhetken näkökulmasta. Kulttuurienvälisen viestinnän opinnot täydentävät laitoksen tarjoamia kieli- ja kulttuuriopintoja.
-
Kieli ja kulttuuri -suuntautumisvaihtoehdon opinnot antavat tietoa ja valmiuksia opiskelijoille, jotka ovat kiinnostuneita kielestä kulttuurisena ilmiönä ja toimin-tana. Tausta-ajatuksena on näkemys kielestä ja kulttuurista yhteenkietoutuvina ilmiöinä. Kielen ja kulttuurin kysymysten hallinta on keskeinen osa kieliasian-tuntijoiden ja kielenopettajien yleissivistystä ja ammatillista osaamista. Kielen-opetukseen kuuluu kielitaidon lisäksi myös kulttuuritiedon, kulttuurienvälisen tietoisuuden ja kulttuuristen kielikäytänteiden oppiminen.
-
! Tutkimus, 5 op
-
! Pro gradu -työ, 40 op
-
Muut syventävät opinnot, 0 op
-
Menetelmäpainotteiset valinnaiset opintojaksot, 0 op
-
! Valitun suuntautumisvaihtoehdon mukaiset opinnot, 15 op
-
! Muut opinnot, 40 op
- Muissa opinnoissa voit esim. suorittaa jonkun aineen (tai joidenkin aineiden) perusopinnot tai jatkaa HuK:ssa suorittamaasi sivuainetta aineopinnoilla (jos sinulla on siihen opinto-oikeus)
-
! Venäjän kielen ja kulttuurin syventävät opinnot, 80 op
!
= elementti on merkitty pakolliseksi
[Alkuun]
[Takaisin edelliselle sivulle]
[Tee opintosuunnitelma tutkinto-ohjelman pohjalta]